Słownik blogera książkowego
Każda grupa, czy to zawodowa, czy etniczna, czy subkulturowa ma swój specyficzny język, którego używa pomiędzy swoimi członkami. Blogerzy książkowi także mają swój charakterystyczny slang. Zebrałam dla Was słówka, które często możecie spotkać w blogosferze.
Bookhaul – Prezentacja kilku, kilkunastu, a czasem nawet kilkudziesięciu książek na blogu lub vlogu w postaci zdjęć, lub filmiku. Prezentacji zazwyczaj towarzyszy krótki opis lektury, ale nie jej recenzja, książki bowiem są pokazywane przed ich przeczytaniem, jako zdobycze z księgarni lub prezenty od wydawnictw.
Bookstagram – To profil na Instagramie, na którym blogerzy lub instagramerzy prezentują głównie książki i przedmioty związane z literaturą.
Booktag – Popularna wśród blogerów książkowych zabawa, która ma na celu łączenie książek z krótkimi hasłami niezwiązanymi z literaturą, np. teabooktag to opowiadanie o lekturach, jakby były rodzajami herbaty – zielona (z cierpką historią), z miodem (z miłosnymi scenami), owocowa (z wymieszaniem różnych wątków) itp. Booktag można stworzyć samemu, zostać do niego nominowanym lub wykorzystać już gotowy, krążący w sieci (oczywiście z podaniem jego źródła).
Booktube – Określenie zbioru kanałów vlogerów, którzy na filmach, zamieszczanych na You Tube, opowiadają o książkach i szeroko pojętej literaturze.
Booktuber – Osoba, która prowadzi na YouTube kanał o książkach – nagrywa filmy, prezentuje recenzje, organizuje zabawy związane z literaturą.
Deadline – Nieprzekraczalny termin na napisanie recenzji, który jest przedstawiony blogerowi przez wydawnictwo lub autora, od którego bloger otrzymał książkę do opisania.
Google Analytics – Popularne, bezpłatne narzędzie do mierzenia różnych danych na stronach internetowych. Dzięki wklejonemu na bloga kodowi bloger wie, ilu czytelników go odwiedza, jakie artykuły te osoby chętnie czytają, ile czasu spędzają na stronie, jakie są ich dane demograficzne itd.
Hashtag (#) – Znacznik, który jest stosowany w Social Media. Dzięki niemu inni użytkownicy mogą szybciej odnaleźć tematy, które ich interesują. Np. #book zrzesza zdjęcia i wpisy związane z książkami. Hashtagi najczęściej stosuje się na Twitterze oraz Instagramie, rzadziej na Facebooku.
Newsletter – Cykliczna wysyłka maili z informacjami z bloga. Czytelnicy mogą zostawić swój adres e-mail, żeby otrzymywać najświeższe artykuły. Nie każdy blog posiada taką funkcję.
Patronat medialny – Rodzaj barteru/wymiany, podczas której bloger promuje daną książkę lub akcję w zamian za zamieszczenie logo bloga na okładce, lub materiałach promocyjnych. Zazwyczaj patronaty medialne są organizowane bezgotówkowo.
Reprint – Inaczej przedruk lub przekopiowanie. Czasami serwisy czytelnicze lub czasopisma literackie proszą o możliwość skopiowania recenzji, która powstała na blogu – wtedy mówimy o reprincie.
Rodo – Ustawa o przetwarzaniu danych osobowych, która wchodzi w życie 25 maja 2018 roku. Każdy bloger, który zbiera dane poprzez Google Analytisc lub gromadzi maile użytkowników do newslettera, powinien się przygotować do tych zmian i o nich poczytać.
Szczotka – Surowa wersja książki, często przed ostatecznym składem i korektą. Służy blogerom do zapoznania się z treścią powieści jeszcze przed premierą. Wydawnictwa niekiedy wysyłają taki wstępny wydruk, aby bloger miał czas na recenzję i opisał książkę, zanim trafi ona do księgarń.
Tag – Oznaczenie pod wpisem/artykułem/recenzją, które pozwala skategoryzować tekst i trafić do odbiorców zainteresowanych danym tematem, np. klikając tag „thrillery” nie będziemy czytali o literaturze faktu, tylko trafimy na gatunek, który nas na ten moment interesuje.
TBR – To rodzaj planu na przeczytanie książek, które bloger prezentuje swoim czytelnikom, np. może to być wrap up na dany miesiąc, na dany sezon, na dany rok.
Unboxing – rejestracja (najczęściej w postaci amatorskiego filmiku) otwierania paczki z książkami. To rodzaj book haulu, ale wraz z rozpakowywaniem książek.
Vlog – video blog, który jest najczęściej prezentowany na You Tube. Polega na nagrywaniu kilkuminutowych lub kilkunastominutowych filmików i zamieszczaniu ich w sieci tak, aby inni użytkownicy mogli obejrzeć materiał.
Wrap up – To podsumowanie przeczytanych książek w danym okresie, najczęściej robi się Wrap up miesiąca.
Napiszcie w komentarzach, jakie jeszcze słówka kojarzą Wam się z książkową blogosferą.