Narratologia – Paweł Tkaczyk

Dawno, dawno temu, za siedmioma lasami, za siedmioma górami… Tak zaczyna się większość bajek i baśni. Około 3500 lat przed naszą erą Sumerowie wynaleźli pismo. Sztuka opowiadania jest znacznie starsza. Legendy, mity, przekazy ustne to najwcześniejsza forma komunikacji, ale nie wystarczy mówić, żeby przekazać ciekawą opowieść, która zainteresuje naszego słuchacza.

Paweł Tkaczyk to autor bestsellerowych książek o marketingu „Zakamarki marki” oraz „Grywalizacja”, mówca publiczny oraz doradca budowania marki. Jest także praktykiem – wykłada oraz jest założycielem i właścicielem agencji brandingowej Midea. Współpracował z takimi markami jak Sony, Orange czy Allegro. Niedawno wydał książkę „Narratologia” o opowiadaniu i kreowaniu dobrych komunikatów.

„Narratologia” to pozycja nie tylko dla osób pracujących w marketingu, ale również dla tych, zajmujących się zawodowo opowieściami – wykładowców, mówców, polityków, przedstawicieli handlowych i wszystkich, którzy dzięki dobrej historii w interesujący sposób chcą przedstawić swoje pomysły.

„Dobre historie mają cel, służą mu. Jeśli Twój odbiorca nie będzie wiedział,  po co ma poznać tę opowieść, historia zginie. Po prostu nie będzie powodu, żeby ją opowiadać”*.

Miałam przyjemność osobiście uczestniczyć w wykładzie Pawła Tkaczyka, wówczas mówił o grywalizacji, przeczytałam też jego książkę na ten temat i trzeba mu przyznać, że opowiadać to on potrafi doskonale. Widać to również po strukturze, w jakim została napisana „Narratologia”. Autor od początku buduje historię, żeby wciągnąć czytelnika, a później wysnuwa wnioski oraz popiera teorią dane założenia. Trudniejsze kwestie również opierają się na przykładach z życia. Tkaczyk cały czas przyciąga uwagę, nawet przy bardziej skomplikowanych zagadnieniach wymagających większego skupienia.

„Kiedy planujesz narrację, wybór punktu widzenia jest sprawą kluczową. To on decyduje o tym, co widownia będzie wiedzieć, a które wydarzenia ją ominą. Narrator ma także wpływ na to, które postaci lubimy, a do których od razu czujemy niechęć”**.

Z książki dowiemy się, między innymi, jak tworzyć scenariusze, jak dobrać komunikaty do nośników oraz mediów, którymi chcemy je przekazać, jak jasno i w sposób interesujący przekazywać informacje, ale przede wszystkim, jak mówić, aby nas słuchano. „Narratologia” to inspirująca lektura, która bardziej zaawansowanym marketingowcom pozwoli uporządkować wiedzę, natomiast laicy znajdą dla siebie bogate źródło wiedzy na temat sposobu tworzenia ciekawych opowieści.

* Tkaczyk P., Narratologia, PWN, Warszawa 2017 r., str. 31.

** tamże, str. 55.

Moja ocena: 9/10

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu PWN.